Premies autoverzekeringen over 8 jaar gehalveerd?

De techniek staat nooit stil en zeker wat betreft de technische vooruitgang in de autobranche wordt er zeker niet stil gezeten. Allereerst worden de auto’s steeds zuiniger en ook worden ze iedere keer met andere handige snufjes geleverd. Denk aan de innovaties van de laatste jaren als de parkeersensoren, het elektrische rijden en de navigatiesystemen. Voor de consument kan het nooit genoeg zijn, maar aan de andere kant is het misschien een langzaam einde voor veel autoverzekeraars.

Zelfrijdende auto’s futuristisch?

Jarenlang wordt er al gewerkt aan zelfsturende auto’s en deze plannen zullen zeer binnenkort werkelijkheid gaan worden naar het schijnt. Er zullen misschien volgend jaar al proefauto’s gaan rijden op bepaalde afgelegen trajecten waarin de bestuurder is overgeleverd aan de auto en niets meer zou hoeven doen. Wellicht zal in het begin nog wel invloed uitgeoefend kunnen worden aan het stuur, dus nog geen volledig zelfsturende wagens, maar het zal niet lang meer duren moeten we de berichten geloven. Het klinkt erg futuristisch en dat zijn zelfrijdende auto’s natuurlijk ook, maar er zijn zelfs al auto’s in de maak waarmee naast gereden, ook gevlogen kan worden. Over futuristisch gesproken.

Slechte zaak voor autoverzekeraar

De technische vooruitgang biedt dus voor de bestuurders alsmaar meer comfort en veiligheid op de wegen. Uit onderzoek is gebleken dat het aantal verkeersongelukken met de komst van deze vervoersmiddelen tot meer dan 80% teruggebracht kan worden. En laten de aanbieders van autoverzekeringen daar nu net hun inkomsten vandaan halen. Een flinke strop zou het dus betekenen. Minder risico op dergelijke ongevallen op de weg zal resulteren in een noodgedwongen halvering van de premies, omdat de risico’s veel lager gaan liggen in de toekomst. Deze premiedaling zou binnen 8 jaar al eens kunnen gaan plaatsvinden.

Aansprakelijkheid vaststellen

Tot op heden bestaat er nog geen autoverzekering voor zelfsturende auto’s. Moeilijkheid in dit geval is natuurlijk wie er verantwoordelijk is in gevallen van een aanrijding als de auto in feite bepaalt hoe gereden wordt. Kan de bestuurder dan niets verweten worden en is de fabrikant van de auto aansprakelijkheid? Vragen waar op dit moment nog flink over wordt nagedacht. Men heeft nog wel even de tijd om duidelijke afspraken hierover te maken. De auto’s mogen dan al kunnen rijden binnen een jaar en getest worden op bepaalde plaatsen, maar voordat ze serieus aan het verkeer mogen deelnemen zijn we beland in 2025 aldus het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Wie weet wat er dan allemaal mogelijk is, misschien rijden we dan niet eens meer, maar gaan we vliegend naar ons werk.

(342)