Gratis adverteren: zinvol of niet?

Voor iedere onderneming is een goede online zichtbaarheid belangrijk. Zelfs wanneer u vooral offline diensten of producten levert, moet uw onderneming goed vertegenwoordigd zijn op het internet zodat geïnteresseerden u kunnen vinden. Ook is een goede online zichtbaarheid belangrijk omdat klanten willen weten of zij met een professioneel bedrijf te maken hebben. Wanneer een onderneming slecht vindbaar is en ook geen prettige website heeft, kan bij hen de indruk ontstaan dat andere zaken ook niet op orde zijn.

Vaak wordt er naar snelle oplossingen gezocht in de vorm van zoekmachinemarketing en displayadvertenties in de vorm van banners. Hiervoor kunt u zowel per impressie betalen of op basis van kosten per klik. Dit zijn zeker effectieve manieren om op korte termijn door klanten te worden gevonden en aan naamsbekendheid te winnen. De kosten kunnen echter wel oplopen en de gevolgen beklijven niet: zodra u stopt met de advertenties, is het effect verdwenen. Beter is het om naast betaalde advertenties ook tijd te investeren in het bevorderen van uw organische vindbaarheid. Hier zijn geen hoge kosten aan verbonden, en daarnaast heeft dit als voordeel dat alle tijd die hieraan besteed wordt ook op langere termijn zijn vruchten afwerpt.

Uw organische vindbaarheid verbetert u door uw eigen website op zoekwoorden te optimaliseren. Verder moet uw bedrijf ook te vinden zijn via andere relevante websites zoals brancheorganisaties en bedrijvengidsen. Tenslotte kunt u door artikelen en persberichten te delen via artikelsites zorgen voor hoogwaardige links naar diverse onderdelen binnen uw eigen website.

5 redenen om gebruik te maken van gratis adverteren via internet

1. Gratis adverteren zorgt voor een betere online vindbaarheid doordat uw bedrijf ook op andere websites vertegenwoordigd wordt.
2. Gratis adverteren bevordert de positie van uw website in de resultaten van de zoekmachine.
3. Ook zorgt gratis adverteren ervoor dat uw betaalde advertenties in effectiviteit toenemen.
4. Gratis adverteren werkt op de lange duur, terwijl advertenties die per klik betaald worden maar eenmalig werken.
5. Door informatieve berichten te plaatsen op andere sites en via social media, bouwt u een relatie op met potentiële klanten.

(46)