Ondernemen in het buitenland

brics_landenVeel ondernemers in Nederland bedienen ook de buitenlandse markt met bestaande en nieuwe producten of diensten. Buurlanden zoals België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Engeland behoren tot deze markten. Hiernaast ook verder gelegen landen binnen en buiten Europa zijn populair, zoals de welbekende BRIC(S) landen. Vier landen vermeldt als acroniem, welk staan voor landen met de sterkst economische groei van dit moment. Hiertoe behoren de landen Brazilië, Rusland, India en China (en Zuid-Afrika als – nieuw – vijfde land). Zowel kleine ondernemers als midden- en grootbedrijven (multinationals) opereren in het buitenland. Sommige bedrijven hebben meerdere vestigingen verspreid over de wereld, andere slechts één vestiging opererend vanuit Nederland. Waar moet je op letten bij zaken doen in het buitenland?

Vertaalbureau

Als ondernemer in het buitenland hou je rekening met een andere cultuur en taal. Vooral in landen, zoals Rusland en China zijn de gewoontes anders en is de taal moeilijk te begrijpen. Wellicht dat je jouw producten of diensten, zonder aanpassingen, direct kunt verkopen in het buitenland. In andere gevallen dien je het product of dienst aan te passen, zodat het meer aansluit op de cultuur van het betreffende land. Zodra je hebt vastgesteld dat er behoefte is naar jouw product of dienst, is de eerste stap voor ondernemerschap in het buitenland ervoor zorgen dat je de zelfde taal spreekt – letterlijk en figuurlijk. Jouw communicatieboodschap moet goed overkomen bij de buitenlandse doelgroep. Hoe doe je dit? Ten eerste is de taal (fysiek) belangrijk. Niet een brochure (met eventuele Nederlandse uitdrukkingen en spreekwoorden) letterlijk vertalen, maar hierbij ook de juiste intonatie geven aan het verhaal. Goed vertalen kan daarom een intensieve opdracht zijn en is niet weggelegd voor elk vertaalbureau. Het vertalen van een website, ander reclamemateriaal en documenten kan je uitbesteden aan een gecertificeerd vertaalbureau in Nederland met ervaring in deze vorm van ondernemerschap. Gecertificeerde bureau’s zijn erkend als bedrijf om kwalitatieve teksten op te leveren welk aan een gestelde norm voldoen. Vraag aan een vertaalbureau naar hun ervaring, lees recensies en bel (voormalige) klanten na met soortgelijke opdrachten. Op deze manier weet je zeker dat een tekst vertaalt wordt welk aansluit op de cultuur van het land.

(54)