De perfecte barbeque

Wij Nederlanders zijn gek op barbeque. Zodra het zonnetje maar een beetje door begint te komen, weet je al hoe laat het is. Zelfs als je zelf niet gaat barbequen, ruik je al de geur van de barbeque van één van je buren en zie je het rook vanuit de tuin komen. Lekker met de familie of een aantal vrienden in de tuin zitten en genieten van het weer en in de avond nog een vuurkorf aansteken voor een uitmuntende sfeer. Naast het feit dat barbequen heel gezellig is, is het natuurlijk ook nog eens heel gezond! Er komt ten slotte geen olie of boter aan te pas, waardoor je barbeque maaltijd laag in vet is. Natuurlijk moet je dan niet super vette vlees gaan barbequen, zoals speklap. Hoe zorg ik voor een complete en gezonde barbeque maaltijd?

Do’s

– Kies voor magere vlees. Zoals ik in de inleiding al had verteld, doe je er goed aan om vette vlees te vermeiden, zoals varkensvlees. Magere vlees bevat veel eiwitten en is laag in vet, perfect dus voor een gezonde maaltijd. Denk bijvoorbeeld aan kip, kalkoen, rosbief etc. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een lekker visje op de barbeque. Maar vis is toch hoog qua vetgehalte? Dat klopt, maar vis kent bijna alleen maar goede vetten, de zogenaamde onverzadigde vetten.

– Eet niet alleen vlees. Veel eiwitten en bijna geen vet, goed toch? Nee je moet altijd gevarieerd eten. Een complete gezonde maaltijd bestaat uit koolhydraten, eiwitten en goede vetten. Je kunt naast het vlees bijvoorbeeld ook wat aardappelen klaarmaken als koolhydratenbron en vergeet vooral de groenten niet voor de vitamientjes en mineralen. Daarnaast zijn groente erg lekker op de barbeque!

Dont’s

– Laat de sauzen zo veel mogelijk met rust! Deze zijn zeer calorierijk en bevatten veel vet en/of suikers.

– Kies voor een goede koolydraten bron en ga dus niet de hele avond witte stokbroodjes eten.

– Pas op dat het vlees niet aanbrandt.

(422)