MKB-ers en hun website

In het hedendaagse internet-tijdperk is een bedrijf zonder website, als een winkelier zonder etalage. Potentiële klanten zijn tegenwoordig sterk online gericht bij hun zoektocht naar producten en diensten en dus zal iedere zichzelf respecterende MKB-er er aan moeten geloven: het hebben van een representatieve website!

Eenvoudig of heuse webshop?

Wat voor soort website je precies nodig hebt, hangt natuurlijk sterk af van wat voor soort bedrijf je hebt. Wil je slechts een eenvoudig online uithangbord, dan zal je daar andere eisen aan moeten stellen dan als je aan de slag wilt met een heuse webshop met alles er op en er aan voor het verkopen van producten. Maar dát je online aanwezig moet zijn, staat als een paal boven water!

Uit recent onderzoek van DTG en MKB-Nederland blijkt dat het midden- en kleinbedrijf in ons land slecht inspeelt op de trend dat Nederlandse consument steeds sterker online georiënteerd zijn. Uit het MKB Online Monitor 2017-onderzoek komt naar voren er op het gebied van online aanwezigheid en vindbaarheid nog enorm veel te winnen valt. Een voorbeeld: 72 procent van de Nederlandse consumenten verdiept zich bij (oriëntatie op) aanschaf van producten of diensten in online klantbeoordelingen. Helaas speelt slechts 18 procent van het MKB hier op in door deze functionaliteit ook daadwerkelijk op hun website te integreren.

Gebrek aan kennis

Ondanks dat de meeste ondernemers zich er wel bewust van zijn dat online aanwezigheid en vindbaarheid een onontbeerlijk onderdeel is binnen de marketingstrategie van een succesvol bedrijf, is ten opzichte van 2015 het aantal mkb’ers met online marketingactiviteiten met drie procent gedaald naar 49 procent in 2017. Velen geven aan dat het gebrek aan kennis de grootste uitdaging is bij online aanwezigheid.

Op zich niet vreemd, want er komt tegenwoordig best wel wat kijken bij het maken van een goede, effectieve en succesvolle website. Zijn alle pagina’s ook goed te bekijken op een smartphone of tablet (responsive webdesign), is alles geoptimaliseerd voor zoekmachines als Google en dus ook te vinden door (potentiële) klanten en leidt een bezoek aan de website ook in voldoende mate tot een daadwerkelijke aankoop, aanvraag of ander contact? Drie aspecten die voor de meeste (kleine) ondernemers al direct een brug te ver zijn en voldoende reden om de website-plannen maar weer een tijdje op de lange baan te schuiven. Met alle negatieve gevolgen van dien.

Geen kennis, toch online?

Wil je als zzp’ers of andersoortige ondernemer in het Midden- en Kleinbedrijf een goedkope website laten maken en op zoek naar een betrouwbaar en effectief partner voor je online activiteiten? ‘Websites voor mkb’ers’ helpt je graag bij de bouw en optimalisatie van je website en aanvullende diensten op het gebied van onder andere vindbaarheid en content.

(52)