Waarom houden Nederlanders van korting?

Wij Nederlanders staan bekend om korting jagers. Zodra er ergens korting is zijn wij geïnteresseerd in het product. Toch draaien wij niet zover door als de amerikanen. Amerikanen maken er nog een sport van om voor bijna 95% korting te shoppen. TLC heeft een programma Extreme Couponing waarin Amerikanen worden gevolgd die op een extreme manier korting jagen. Ze hebben vaak een hele garage vol met producten en eten. Voor hun is dat een soort sport en geeft het adrenaline kick zodra ze met hun boodschappen bij de kassa staan. Waarom zijn wij Nederlanders niet zo extreem? Dat komt omdat wij ook zuinig zijn en niet van verspilling houden. Wij Nederlanders zijn wat dat betref ook wat achterdochtiger. Wij letten op de kleine letters en denken dat er ook vaak een addertje onder het gras zit.

Regels

De winkels in Nederland hebben wat korting betreft ook strengere regels dan de amerikanen. Dit om te voorkomen dat er maar een beperkt aantal mensen maar profiteren van de kortingsactie. Zo heb je vaak als regel dat er maar maximaal 4 producten mag worden gekocht van de kortingsactie. Er zijn bij ons ook regels dat er maar 1 kortingsbon mag worden gebruikt. Er mag dus niet korting op korting gebruiken. Er wordt ook door de winkels meer druk gebruikt om de korting binnen te halen. Vaak zijn de acties maar maximaal een á twee weken geldig.

Psychologisch

Er zijn diverse onderzoeken geweest hoe mensen worden gestimuleerd om een product te kopen. Vaak zijn wij er niet van bewust maar veel producten hebben een prijs die een of vijf cent van het hele bedrag afzitten. Psychologisch klinkt een bedrag van €9,99 beter dan €10,-. Wanneer je met cash betaald moet je alsnog het hele bedrag betalen. Ook proberen winkels consumenten onder druk te zetten met de actie op=op. Men zal zich schuldig voelen dat ze te laat hebben actie ondernomen om het product te kopen. Prijzen in stukken hakken, vaak is dit handig als de prijs te veel is. Zo heeft Opel 50/50 deal. Je betaald nu 50% van het bedrag en over 3 jaar betaal je de andere helft. Zo proberen ze de drempel van dure producten te verkleinen.

Producten combineren

Deze actie heb je vast ook vaak voorbij zien komen. Bij aankoop van dit product krijgt u er een gratis … erbij. Mensen zijn dol op het woord gratis. Daarom zie je ook steeds meer producten met elkaar combineren. Koop je het ene krijg je er iets anders er gratis bij.

(4)