Kantoorinrichting en Gung Ho!

In de stijl van het nieuwe managen zijn er talloze manieren die het beste uit een bedrijf en  management willen halen. Maar hoe dat nou te gaan vertalen naar een werkbare omgeving in het kantoor? Het begint met het creëren van een werkomgeving dat past bij de cultuur van de medewerkers en het bedrijf.

Geen enkel bedrijf is hetzelfde en dat zou je ook mogen mogen verwachten van de werkplekinrichting. Helaas is dit niet het geval om diverse redenen, bijvoorbeeld er is geen budget of het management heeft geen visie.

Wat willen we?

De minste zaken waar een kantoorinrichting aan moet voldoen zijn vooral gebaseerd op brandveiligheid, ergonomie en de arbowet. Aan deze eisen moet worden voldaan voor een veilige werkomgeving. Hierdoor kan het zijn dat de kosten al hoog genoeg liggen waardoor er geen budget meer over is om meer te doen met de werkplekinrichting dat men graag zou willen, maar wat wilt men dan?

Nieuwe werken inrichting

Het nieuwe werken zorgt tegenwoordig al voor een praktische indeling van de kantoorruimte met flexplekken, aangezien men ook meer thuis kan werken. Dit kan al een pluspunt zijn wanneer je als ondernemer dit nog op gaat zetten, hierdoor heb je een schone lei dat ingevuld moet worden met een nieuwe inrichting, meubilair en personele planning.

Bij het beginnen aan dit soort inrichtingen kan je alvast een planning maken waar het personeel bij betrokken kan worden. Zomaar meubilair aanschaffen en ruimte inplannen zonder overleg kan een averechts effect hebben. En wie weet komt het personeel met ideeën waar je als ondernemer of manager nog niet aan gedacht had.

Overleg personeel

Door het betrekken van het personeel bij dit soort zaken krijg je wisselwerking waarbinnen je precies te weten komt wat er speelt bij het personeel en hoe zij het bedrijf zien. Dit is al een eerste stap in de ontwikkeling van het tegenwoordige bedrijfsleven.

Bij de opzet van de nieuwe werkplek inrichting moet al duidelijk zijn dat ergonomische en arbo eisen een vaste standaard zijn, maar dat alles daarbuiten om open staat voor invulling met ideeën. Wat je allemaal te weten kan komen wanneer je dit overlegt met het personeel:

  • waar de zwakke punten liggen
  • wat de wensen zijn
  • wat men belangrijk vindt
  • rekening kunnen houden met (fysieke)mankementen van personeel

Het voordeel uiteindelijk is dat er een werkplek- of kantoorinrichting opgeleverd gaat worden waarin alle facetten aanwezig zijn. Een mooie extra zou kunnen zijn dat het personeel zelf verantwoordelijk mag zijn voor de aankleding van de atmosfeer op de werkvloer. Je zal versteld staan wat je al met een klein budget kan bereiken en wat de creativiteit van het personeel teweeg kan brengen.

Op deze manier kan het personeel een significante bijdrage leveren aan de werksfeer. Maar over het algemeen begint het bij het ontwerpen en inrichten van het kantoor en de rest vult zich vanzelf aan.

(49)