Positive feedback geven

Waarom is het geven van waardering zo lastig voor managers? De voornaamste reden waarom managers hier moeite mee hebben zetten we op een rijtje.

  • Een groot deel van de managers heeft moeite om zich kwetsbaar op te stellen
  • Het bedrijfsbeleid moet worden verdedigd
  • Veel managers vinden het lastig om prestaties te onderkennen van medewerkers
  • Het geven van duidelijke aanwijzingen en daar horen complimenten kennelijk niet bij
  • Communicatie gaat vaak onpersoonlijk zoals email. Een één-op-één gesprek is vaak een makkelijker middel om waardering over te brengen

Waar kunnen managers goed aan doen?

We zien duidelijk waar de winstpunten voor veel managers liggen voor het meer geven van positieve feedback’, zo laat Masha Bijlstra van het onderzoeksbureau Compasion weten. ‘Er zijn instanties die zich dagelijks bezighouden met het verbeteren van management en talentontwikkeling in organisaties. Daarbij wordt goed gekeken naar belemmeringen, kansen en het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden bij managers.’

Enkele tips die managers goed kunnen gebruiken:

Wees direct, maar respectvol en vriendelijk
Op een onaardige manier leiddinggeven aan jouw personeel is geen recept voor succes. Integendeel. Wie zijn medewerkers vaak negatieve kritiek geeft, de werkdruk continu opvoert of zich superieur opstelt, die is tegelijkertijd bezig zijn eigen falen aan het organiseren. Dit terwijl feedback juist een kans voor groei is.

Zorg dat je er bent voor jouw personeel
Zorg dat je een werknemer beschermd wanneer die ergens mee zit of een probleem heeft op de werkvloer. Als manager is het belangrijk dat je op dit soort momenten een coördinerende rol aanneeemt en met oplossingen komt. Werknemers kunenn zich behoorlijk in de steek gelaten voelen wanneer ze het idee krijgen dat de manager niet achter hen staat.

Luister goed naar werknemers

Als manager er kunnen zijn voor werknemers betekent dat het tevens belangrijk is om goed te luisteren naar wat jouw medewerkers te vertellen hebben. Het biedt voor werknemers de mogelijkheid om gerespecteerd te worden. Door goed naar elkaar te luisteren ontstaat er ook eerder een situatie waarin positieve feedback plaatsvindt en waarin gekeken kan worden naar oplossingen.

(2)