Het is tegenwoordig echt niet makkelijk om retailer te zijn! De huidige economische situatie draagt beslist niet bij aan de kooplust van mensen, wat soms tot zeer ernstige verkoopverliezen kan leiden. Steeds meer ZZP’ers en winkeliers kennen deze en soortgelijke zaken vanuit hun eigen bedrijfservaring. De website moet idealiter betrouwbaar en aantrekkelijk zijn. De winkel dient uiteraard in een hygiënische en uitnodigende staat te verkeren. Reclame en marketing zijn belangrijk om klanten te werven en te behouden.
Veel concurrentie
Ondertussen stijgen de huur- en koopprijzen van goederen en niet te vergeten de stook- en energiekosten minstens evenveel als de felheid waarmee de concurrerende bedrijven de resterende klanten willen veroveren. Als je in deze situatie niet achter wilt blijven, moet je moeite doen om bij te blijven en kun je bepaalde reclamemaatregelen niet ontwijken als je klanten naar je eigen bedrijf wilt lokken en niet kwijt wilt raken aan de concurrentie.
Tegelijkertijd moeten de kosten en moeite voor de reclamemaatregelen binnen de perken blijven, want wie al zijn geld aan reclame uitgeeft en dus andere items verwaarloost kan in het ergste geval de beoogde klanten, mede dankzij al te opdringerige reclameboodschappen verliezen En gelukkig zijn de eenvoudige middelen meestal minstens zo veelbelovend als de complexe en dure. En zo kan het ene of het andere strategisch gunstige en slim ontworpen stoepbord zeker meer passerende klanten naar uw eigen zaak lokken dan een metershoog reclamebord op een centrale plek voor veel geld of de flitsende felle lichtreclame, die eigenlijk niet meer opvalt tussen alle andere flitsende felle neonreclames. In tegenstelling tot dergelijke uitgebreide reclamemaatregelen, kunnen eenvoudige subtiele klantenstoppers zeker ook werken om klanten te werven en te behouden. Het zijn zoals bekend juist de kleine dingen die het doen. Een van die middelen is geurmarketing waar we hieronder kort iets over zullen zeggen.
Geurmarketing inzetten
Geurmarketing wordt tegenwoordig ook veel gebruikt als klantenstopper maar ook om klanten langer binnen te houden. Met geurmachines van het bedrijf Odorme bijvoorbeeld kan een bepaalde emotie worden opgeroepen bij de klant en je kunt dus met bepaalde geuren bereiken dat klanten je winkel binnen stappen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de lucht van versgebakken brood als je een supermarkt binnenloopt, heel vaak is die geur gerealiseerd met behulp van een geurmachine. Het zorgt ervoor dat klanten trek krijgen en toch meer producten in hun winkelwagentje leggen om te eten dan ze hadden gedaan zonder die heerlijke geur.
Tip: videoproductie als marketingmiddel
Een bedrijfsfilm laten maken als marketingmiddel? Dat wordt nogal vaak als optie over het hoofd gezien. Of je nou middels YouTube in de picture wilt komen met je business, een tv commercial of on-site video’s. Afhankelijk van de omvang van de video die je in gedachte hebt, kun je kijken naar het benodigde budget. Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Zeker als je marktonderzoek aangeeft dat een video wellicht een enorm ROI met zich meebrengt.
(41)