Reclame en de kracht van herhaling

Reclame maken is belangrijk voor een bedrijf, zeker in het begin om naamsbekendheid op te bouwen. Een brand opbouwen is niet eenvoudig natuurlijk, maar de kracht van herhaling kan daarbij zeker van toegevoegde waarde zijn. In de reclamewereld wordt natuurlijk veelvuldig gebruik gemaakt van de kracht van herhaling, kijk alleen maar eens naar de tv-commercials.

Tv-commercials

Vroeger werden tv-spotjes gewoon zoveel mogelijk herhaald op de diverse zenders om de consument bewust te maken van de dienst of het product waar reclame voor werd gemaakt. Dat is tegenwoordig nog steeds zo, maar de vorm waarin een en ander gebeurt, is wel aan verandering onderhevig. Tegenwoordig zie je bijvoorbeeld een reclame over een bepaald product die dan een paar reclamespotjes later weer wordt herhaald, maar dan heel kort. Op die manier wordt dus gebruik gemaakt van de kracht van herhaling in hetzelfde reclameblok tussen twee uitzendingen door.

Bedrijfskleding met logo

bedrijfskleding bedrukken
Wat ook een heel belangrijke manier is om reclame te maken, is het laten bedrukken van bedrijfskleding met logo van het bedrijf. In veel horecagelegenheden zie je bijvoorbeeld het personeel lopen in T-shirts met de naam van het bedrijf erop, iets wat toch blijft hangen bij de bezoekers, bewust en/of onbewust. En wie kent niet het welbekende logo en de kleuren rood en geel van de bezorgdienst DHL of de TNT? Ook hier werkt de kracht van herhaling weer. Steeds weer wordt je op straat geconfronteerd met de kleuren en het logo van een bepaald bedrijf, zodat de brand ontstaat. En hoe vaker we een bepaald logo of merknaam zien, hoe belangrijker we blijkbaar het bedrijf of merk gaan vinden.

Online reclame

Inmiddels zien we ook een verschuiving van de reclamecommercials op televisie naar online commercials. Hetzelfde reclamespotje wordt dan uitgezonden voordat een filmpje wat je wilt bekijken wordt vertoond. Via sites als bijvoorbeeld Nu.nl kun je nieuwsvideo’s zien maar krijg je eerst een reclamecommercial te zien die je niet kunt overslaan. Ook op bijvoorbeeld sites als Uitzendinggemist.nl krijg je tussen de programma’s die je wilt bekijken commercials te zien. Bedrijven betalen daar natuurlijk geld voor, hoe populairder de site en hoe groter het aantal bezoekers, hoe meer er in de meeste gevallen betaald moet worden voor de uitzending van een reclameboodschap. Maar ook gewoon advertenties in de vorm van tekst of een banner kom je veel tegen online. De laatste tijd kun je ook veelvuldig adverteren op Social Media sites zoals Facebook en Twitter. Logisch ook, want het bereik is behoorlijk te noemen. En hoe vaker we bepaalde reclameboodschappen zien, hoe meer ze in ons bewustzijn raken verankerd.

(104)