Ieder jaar weer worden er mee geconfronteerd, de talloze reclamespotjes en advertenties van de zorgaanbieders in Nederland om (nieuwe) klanten te krijgen en/of bestaande klanten te behouden. Want de decembermaand is traditioneel de maand waarin de consument kan overstappen naar een andere zorgverzekeraar of kan kiezen voor een andere ziektekostenverzekering. Alle grote verzekeraars zoals CZ, Menzis en Zorg en Zekerheid, zijn regelmatig in de maand december op de televisie te zien met een tv-spotje waarin de zorgverzekeraar wordt gepromoot om zo nieuwe klanten te werven. Ook op de deurmat vallen in die maand regelmatig promotiefolders van de diverse zorgaanbieders om maar vooral bij hen een zorgverzekering af te sluiten en/of over te stappen van de huidige zorgverzekeraar naar de nieuwe.
Zorgkiezer.nl had dit jaar een ludieke actie door gewoon voor een paar dagen een echte winkel te openen op de stations van Rotterdam en Den Haag waar mensen kunnen worden voorgelicht over de diverse ziektekostenverzekeringen en desgewenst ter plekke kunnen overstappen van verzekeraar of een ziektekostenverzekering kunnen afsluiten. Consumenten kunnen in de winkels terecht voor alle vragen op het gebied van zorgverzekeringen, bijvoorbeeld wat de goedkoopste ziektekostenverzekering is, hoe ze kunnen besparen op hun maandpremie en vragen over het verlagen of juist verhogen van het eigen risico. Een leuke actie waarbij er eens voor de verandering een verschuiving plaatsvindt van offline naar online.
Hoger eigen risico of juist niet?
Veel mensen willen in deze moeilijke tijden besparen op de kosten van hun zorgverzekering en zoeken manieren om dat te realiseren. Tot de mogelijkheden om minder zorgpremie te betalen behoren onder meer het verhogen van het eigen risico en geen aanvullende verzekering af te sluiten. Is het verhogen van het eigen risico, waardoor de maandpremie omlaag gaat, een voordeel of loopt de verzekerde dan juist een groot financieel risico?
Lees altijd goed de polisvoorwaarden door
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar lees altijd goed de polisvoorwaarden door van de zorgverzekeraar die een bepaalde zorgverzekering aanbiedt. Om nieuwe klanten te werven worden de diverse verzekeringen natuurlijk zo mooi mogelijk naar voren geschoven. Maar in veel gevallen bent u toch duurder uit dan u wordt voorgespiegeld, zeker als u goed verzekerd wilt zijn en zelf bijvoorbeeld uw ziekenhuis of behandelend arts wilt kunnen kiezen.
Consumenten kunnen in de winkels terecht voor vragen over de goedkoopste ziektekostenverzekeringen, over dekkingen, over budgetpolissen, over het eigen risico en hoe ze kunnen besparen op hun zorgverzekering. Ook een overstap naar een andere zorgverzekeraar is in de winkel eenvoudig te regelen.
(315)