Het is weer tijd voor de BBQ!

Met het lekkere weer van de afgelopen tijd en met het oog op de zomer die er echt aan gaat komen kan je je afvragen wat je nou kan doen. Mooi weer + warm + zomervakantie = Barbecueën. Als je aan barbecueën denkt denk je automatisch aan vlees. Veel vlees. Maar wat nou als je vegetarisch bent? Of veganistisch?

Als veganist moet je wel op veel dingen letten, maar dat betekend niet dat je niet kan genieten van een heerlijke barbecue. Toch moet je als veganist op bepaalde dingen letten. Hieronder kan je lezen welke:

Vitamines en voedingstoffen

Voor de essentiële voedingsstoffen die we nodig hebben, bestaat een brede waaier aan plantaardige bronnen. Calcium kan je bijvoorbeeld halen uit groene groenten en tofu, in plaats van melk, terwijl omega 3 makkelijk te vinden is in zaden en noten.

Wat een goede bron van vitamines zijn, zijn paddenstoelen bijvoorbeeld champignons. Maar bij welke bereidingswijze blijven die voedingstoffen het best bewaard? Wetenschappers zochten het uit, en het resultaat is verrassend.
Eiwitten, vezels, aminozuren, vitamine B1, B2, B12, C, D, E en sporenmineralen. En dan hebben we het nog niet eens over de rijke smaak en de weinig calorieën die deze groenten bevatten.

Met grillen maar ook in de microgolf bereiden behoud je het meeste vitaminen en mineralen, wat een verrassende conclusie is. De gebakken en gekookte champignons verloren een aanzienlijk deel van hun antioxidanten, terwijl de gebakken of zelfs gefrituurde versie niet alleen toeneemt in vetgehalte, maar ook eiwitten en koolhydraten verliest. Barbecueën vanavond? Dan weet je meteen welke groenten je op dat rooster heerlijk kan grillen. De perfecte pan om groente te bereiden en daarnaast alle voedingsstoffen te behouden is van het merk Demeyere.

Veganistisch = automatisch gezond?

Voor heel wat beginners start de overgang naar een plantaardig dieet met het inslaan van heel wat verwerkte veggievoeding. “Hoewel deze vervangproducten kunnen helpen om van dierlijke varianten af te blijven, geven ze je niet altijd de broodnodige voedingsstoffen die je wel zou krijgen als je de volwaardige, onverwerkte voeding zou eten”, klinkt het.

Tips voor een veilige barbecue

Natuurlijk wil je naast een gezellige BBQ ook een veilig feestje. Nog wat tips waar je op kan letten:

Gebruik nooit spiritus of andere brandbare middelen.

Zorg dat de barbecue voldoende ruimte heeft en niet te dicht bij een opening staat, er komen namelijk veel dampen en rook vanaf en daar zit niemand op te wachten.

Houd altijd een emmer water of ander blusmateriaal binnen handbereik. Mocht het uit de hand lopen, dan ben je er altijd op tijd bij.

Heeft u kinderen of huisdieren? Laat ze niet ongezien in de buurt van de barbecue. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Verplaats nooit een barbecue die aan staat. Naast de kans op brandingsgevaar vangt u bovendien het gas in uw gezicht op.

(1)