Ordening op kantoor

Een beetje kantoor beschikt over een flinke hoeveelheid papieren archief. Want we mogen dan leven in een volop gedigitaliseerde samenleving, we zijn nog steeds niet op het punt dat we alles digitaal hebben opgeslagen. Om nog maar te zwijgen over de papiermassa die we in het verleden hebben opgebouwd en die we nog niet kwijt willen/kunnen. Tijd om eens flink orde in de chaos te scheppen!

Met behulp van een archiefkast is het mogelijk een werkomgeving netjes en overzichtelijk te houden en dat is natuurlijk op zich al fijn. Maar wist je dat een opgeruimde werkplek bijdraagt aan een hogere arbeidsproductiviteit? Twee vliegen in één klap dus!

Praktisch

Allereerst moet een archiefkast natuurlijk praktisch zijn en over voldoende ruimte beschikken om al je paperassen kwijt te kunnen. De planken (legborden) zijn dan ook te verstellen op verschillende posities in de kast en de ruimte er tussen dus variabel zodat je één en ander zo praktisch mogelijk kunt inrichten. Om een idee te hebben: de kasten zijn in verschillende hoogtes verkrijgbaar en in een hoge kast van 195 cm kun je boven elkaar vijf rijen met standaard ordners kwijt. Bij een kast van 180 cm hoog zijn dat er vier en kies je voor een lage kast van bijvoorbeeld 100 cm hoog dan is er nog ruimte voor twee rijen ordners.

Soorten

In basis kunnen we – als we kijken hoe ze opengaan – twee soorten archiefkasten onderscheiden:

1. Draaideurkasten
Draaideurkasten zijn voorzien van stevige deuren die naar buiten toe openslaan en bijna altijd uitgerust met een stevig slot zodat je vertrouwelijke spullen altijd veilig kunt opbergen.

2. Roldeurkasten
Een roldeurkast is niet voorzien van openslaande deuren, maar uitgerust met soepel lopende roldeuren. Die is vooral op het gebied van ruimtebesparing heel praktisch; zo neemt een openstaande roldeurkast niet meer ruimte in dan een gesloten en dat is heel handig als je vaak in de kast moet zijn. Natuurlijk is ook deze kast (bijna) altijd voorzien van een goed slot om alles goed op te bergen.

Uitstraling

Naast praktische overwegingen is het vanzelfsprekend ook van belang dat archiefkasten een beetje uitstraling hebben en passen binnen de inrichting van het kantoor. Gelukkig zijn dit soort kasten vandaag de dag verkrijgbaar in vele verschillende uitvoeringen, diverse afmetingen en een scala aan kleuren en dus geschikt voor iedere werkomgeving.

Een goede en betrouwbare partner bij de aanschaf van nieuwe archiefkasten vind je bij Archiefkasten-shop. Deze partij, met een Nederlandse en een Vlaamse webshop, beschikt over de grootste voorraad archiefkasten in de Benelux, levert heel snel en staat altijd voor je klaar voor vrijblijvend en gratis advies. En natuurlijk kun je er ook prima terecht voor al je dossierkasten, ladeblokken en lockerkasten.

(0)