Zalando

Zalando, wie kent het nou niet. Waarschijnlijk heb je zelf weleens iets bij Zalando besteld of ken je iemand uit je omgeving die er iets heeft besteld. Tegenwoordig kun je de tv ook niet aanzetten of je ziet ‘de Zalando man’ weer langskomen. Geloof het of niet maar Zalando bestaat pas sinds 2008 en is ergens in een zolderkamer in Duitsland opgericht. In eerste instantie zijn ze begonnen met het verkopen van online schoenen, maar niet veel later was het een zeer uitgebreide kleding webshop. Zalando is de grootste en meest populaire webshop in Duitsland en inmiddels is het in Nederland ook één van de populairste webshops.

Wat is het geheim achter het grote succes van Zalando? Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk marketing. Zalando is het perfecte voorbeeld van gebruik maken van nieuwe en online marketing methoden. Om te beginnen de Zalando reclames op tv en internet. In dit artikel heb ik het al eerder gehad over ‘de Zalando man’. Komt het je al bekend voor? Juist de Zalando man van de reclames. Misschien herinner je nog één van de eerste reclames ook nog waarbij er heel veel halfnaakte mooie vrouwen te zien waren op de beeldbuis. Zoals je misschien al weet scoort dit altijd goed en daardoor gaan mensen over het merk praten.

Een ander groot punt wat heeft gezorgd voor het grote succes van Zalando is goed gebruik maken van social media. Social media is voor bedrijven niet zomaar een platform maar een echte online marketing instrument. Aan de hand van de opvallende reclames zijn mensen massaal gaan praten over Zalando en waar gebeurt dat praten nou? Op social media uiteraard! Mensen zien de naam langskomen en worden nieuwsgierig en voordat je het weet staat de Zalando man ook bij jou voor de deur. Zalando heeft een zeer breed assortiment met heel veel verschillende merken, waardoor er voor iedereen wel wat bij zit. Daarnaast zijn er ook veel Zalando kortingscodes beschikbaar waarmee je nog voordeliger online kunt shoppen.

(182)