Als je van plan bent een nieuwe of jong gebruikte auto te kopen kan het interessant zijn een auto te kopen vanuit het buitenland. De auto die je zoekt is hier niet te vinden of de gewenste auto is in het buitenland veel goedkoper te krijgen. In dit artikel staan de nodige aandachtspunten die nuttig zijn als je een auto wilt importeren vanuit het buitenland.
Hoe haal je een auto uit het buitenland?
Afhankelijk uit welk land je de auto wilt halen, zal de benodigde documentatie voor import uiteenlopen. Als je dit eenmalig doet kan het enige tijd kosten voordat je alles op orde hebt. Je kan ook een auto laten importeren door een importspecialist. Of het nu gaat om een Amerikaanse Dodge Charger SRT of een BMW M3. Voor elk type voertuig is een importeur te vinden. De service loopt uiteen. Denk aan het verzorgen van alleen transport en de benodigde documentatie óf totaal diensten. Hierbij draagt de importeur alle zorgen voor de import. Het bedrijf verzorgt de inkoop, transport, garantie, documentatie en o.a. het kentekenbewijs. In principe een deur-tot-deur service. Als je toch besluit een auto zelf te importeren, omdat een auto daar goedkoper is, doe je er goed aan uit te zoeken of dit daadwerkelijk ook zo is. Stel je wilt een auto kopen vanuit een land dat niet lid is van de EU, zoals Zwitserland, hou er dan rekening mee dat er kosten worden verrekend voor invoerrechten.
Het komt regelmatig voor dat de auto niet is wat je dacht. Hierbij kan je hopen dat de particulier of de handelaar je wilt helpen. In veel gevallen levert dit problemen op. Een goed advies hierbij is om de auto daadwerkelijk vooraf zelf te zien, een proefrit te maken en het uitvoerig te controleren op o.a. gebreken. Bij voorkeur haal je de auto zelf op, zodat je zeker weet dat er achteraf geen problemen ontstaan zijn. Neem een aanhanger mee waarop je de auto kunt doen.
Als je bijv. een jong gebruikte BMW M3 koopt vanuit Duitsland is het belangrijk te weten of de onderhoudshistorie compleet is. Heeft de auto al het verplichte onderhoud gehad én is
het onderhoud gedaan bij een erkende dealer? Als onderhoud wel gedaan is, maar niet bij een erkende dealer, kan dit problemen opleveren voor de garantie van de auto.
Het is verplicht de auto af te leveren bij de RDW voor een keuring. Zij onderzoeken of de auto voldoen aan alle gestelde normen in Nederland. Van land tot land kan dit enorm verschillen. Een APK keuringsrapport hoort hier ook bij. Verder ben je verplicht belastingen te betalen zoals BMP, eventuele invoerrechten en btw.
Zodra je het kentekenbewijs hebt kan je een Nederlands kenteken aanvragen voor het voertuig. Vervolgens betaal je voertuigbelasting en moet je de auto minimaal WA laten verzekering.
(190)