In 2013 en 2014 is in onder andere in Delft, Rotterdam en Amsterdam het kentekenparkeren ingevoerd. Dit jaar wordt dit nieuwe systeem verder uitgebreid naar andere steden, waaronder Den Haag. Maar hoe werkt dit nieuwe systeem van parkeren? We kennen het allemaal: Je parkeert, loopt naar de parkeerautomaat en betaalt met muntgeld of je pin voor een parkeerkaartje. Het parkeerkaartje legde je netjes achter de voorruit en daarna kon je op pad.
Met het kentekenparkeren is dit verleden tijd. Want als je in één van bovengenoemde steden parkeert die dit nieuwe systeem al hebben ingevoerd, kun je nu parkeren zonder een kaartje te kopen. Uiteraard kun je niet gratis parkeren en loop je nog steeds naar een parkeerautomaat. In plaats van alleen geld erin te gooien of met de pin te betalen, moet je dan ook je kenteken in de parkeerautomaat invoeren. Maar wat is dan het voordeel van kentekenparkeren?
Het enige voordeel van kentekenparkeren is dat je niet meer terug naar je auto hoeft om het kaartje achter het raam te leggen. Het is namelijk geregistreerd op kenteken. De parkeerwachters hebben het voordeel dat zij niet meer achter elk raam moeten kijken, maar alleen het kenteken hoeven te controleren om te zien of diegene voor zijn of haar parkeerplaats heeft betaald.
Er is ook veel weerstand tegen het kentekenparkeren. Als je namelijk een foutief kenteken of helemaal geen kenteken hebt ingevoerd, dan ontvang je een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Ook wordt door de stichting Privacy First gesproken over de inbreuk op privacy. De gegevens worden namelijk voor 90 dagen in een landelijke database bewaard. Uiteraard is dit ook voor het eventueel bezwaar wat hierover kan worden ingediend.
Toch is laatst iemand in Amsterdam – die een foutief kenteken had ingevoerd en daarom dus een boete had gekregen – vrijgesproken door de rechtbank. Diegene kon namelijk met zijn kwitantie bewijzen dat er voor de parkeerplaats was betaald. De conclusie van de rechtbank was dat het invoeren van een foutief kenteken niet direct tot een boete hoeft te leiden. Stichting Privacy First heeft daarom opgeroepen om foutieve kentekens in te vullen.
Het kentekenparkeren stuit duidelijk op veel weerstand, maar het is daarnaast nog in een proefstadium. De toekomst zal moeten uitwijzen of we over enkele jaren nog steeds een kaartje achter het raam leggen, met de mobiel betalen of we daadwerkelijk alleen parkeren op basis van het kenteken. Het kan nog steeds alle kanten op, dus de toekomst zal dit moeten uitwijzen.
Wist je trouwens dat je bepaalde gegevens van het kenteken van een auto kunt controleren? Hierbij kun je denken aan onder andere het aantal eigenaren, het schadeverleden en de tellerstanden. Dit is altijd handig als je een tweedehands auto van plan bent om aan te schaffen! Of als je de dagwaarde van je auto wilt berekenen!
(173)