De goede naam opbouwen en behouden?

Een bedrijf dat naamsbekendheid wil werven kan dit op vele manieren doen. Er moet een postief beeld gevormd worden bij het horen van de bedrijfsnaam of het zien van het logo. Kortom er moet een goede reputatie worden opgebouwd. Maar eerst moet het bedrijf blijven hangen bij de massa. Een duidelijke naam en beeldmerk dat herkend kan worden en opvalt. De verschillende manieren om dit aan te pakken zetten we op een rijtje met de voor en nadelen.

Traditionele media

De meest voor de hand liggende manier om veel mensen te bereiken met een boodschap is het inschakelen van de vertrouwde media zoals de kranten/reclamefolders, radio/televisie en het internet. Het voordeel is dat op een snelle manier veel mensen bereikt kunnen worden. Nadeel echter is het prijskaartje dat hier aanhangt. Het kost veel geld en uit onderzoek blijkt dat de boodschap, omdat het duidelijk om reclame gaat, snel weer wordt vergeten.

Relatiegeschenken en premiums

Een alternatief dat minder snel als vervelende promotie wordt gezien door de mensen zijn de relatiegeschenken. Iedereen ziet de bedrukte mokken met logo of de bedrijfsnaam op aanstekers, badges, usb sticks enzovoort. Maar er wordt niet snel de link gelegd met promotiemateriaal. Het is inmiddels al zo gewoon geworden dat het niet vervelend is. Het gaat er om dat er koffie uit gedronken kan worden en dat een aansteker werkt. Wat er op bedrukt is zal men worst zijn. Maar het mooie is wel dat onbewust wel wordt onthouden wat er op gedrukt staat. Dit is te merken als het voorwerp zoek is. “Waar is de …beker, of de aansteker met … er op?” Geschenken als koffiemokken en badges met bedrijfslogo zijn daarnaast zeer goedkoop als je ze vergelijkt met tv of radiocommercials. En bekeken worden ze dagelijks, dus de naam blijft terugkomen.

Goed imago behouden

Leuk en aardig als iedereen het over het bedrijf heeft, maar dan het liefst wel in positieve zin natuurlijk. Door de onderneming te koppelen aan de juiste andere bedrijven, actief te zijn als sponsor van lokale evenementen en gebruik te maken van duurzame materialen kan een positief gevoel opgewekt worden. Wanneer men actief is op internet en met name social media is het zaak om tijdig te reageren op problemen. Webcare is anno 2016 onontbeerlijk voor een bedrijf. Er zijn vaak speciaal mensen voor in dienst die de klachten snel en correct afhandelen om de goede naam te behouden. Die is heel wat waard voor een bedrijf.

(281)