Doelgroepgerichte marketing komt overal terug. Van de reclames die op tv ziet, tot de borden op straat en in de winkels. Hoe een bedrijf zich opstelt laat aan mensen zien voor wie ze bedoeld zijn. Het belangrijkste is dat het concept van doelgroepsgerichte marketing goed wordt aangepakt. Het gaat erom dat de groep die aangesproken wordt een duidelijke affiniteit met het merk krijgt of heeft. Door een bepaalde groep aan te spreken zal dit onderling ook een band geven. Denk bijvoorbeeld aan Cup-a-soup. De reclames richten zich op de werkende mensen. Doordat de slogan ‘4 uur cup-a-soup’ zo bekend is, is er een grote kans dat meerdere collega’s een bakje cup-a-soup zullen nemen en zo een soort connectie creëren. Toch kan deze manier van marketing nog wel eens lastig zijn, omdat sommige mensen onder meerdere doelgroepen vallen.
Zorgverzekeraars
Een van de voorbeelden waarbij het niet altijd duidelijk is, zijn zorgverzekeraars. Verschillende verzekeraars richten zich op een specifieke doelgroep. Studenten, gezinnen, ouderen, etc. Dit is allemaal prima, zolang het niet betekent dat iemand die buiten deze doelgroep valt de polis niet mag afsluiten. Niemand mag namelijk om die reden worden uitgefilterd. Toch zijn er verzekeraars die het moeilijk maken om een polis af te sluiten als je niet in hun vastgestelde doelgroep valt. Zo zou een oudere zich moeten kunnen inschrijven bij een polis die is gericht op studenten. Als hij er voordeliger door uit is, is het logisch dat zijn voorkeur daarheen gaat. Ook kan er nog een ander probleem ontstaan door een product of dienst te richten op één specifieke doelgroep. Onder andere op websites zal hier een indeling worden gemaakt om door te klikken naar de doelgroep waar jij in thuishoort. Wat dan belangrijk is, is dat de aangesproken doelgroep ook alle informatie kan zien die voor hem relevant is. Het kan zijn dat iemand zowel onder student als jong gezin valt. Waar kan hij dan de beste informatie vinden?
Computers
Een ander voorbeeld komt terug in de computerbranche. Veel bedrijven die computers produceren richten zich zowel op zakelijk als op privégebruik. Dit is echter helemaal geen logische scheiding. Tegenwoordig gebruiken de meeste hun computer (en met name hun laptop) voor beide. Ook hier valt er nog een groep tussen deze twee doelgroepen in: freelancers. En zodra er geen duidelijke doelgroep is, of eentje die overlapt is het voor de consument lastig om de juiste informatie te kiezen. Hierdoor gaan ze twijfelen en deze twijfel kan ervoor zorgen dat er uiteindelijk voor een ander bedrijf wordt gekozen die meer duidelijkheid geeft.
Meer informatie? www.vergelijken-zorgverzekering.net
(373)