Tegenwoordig kan een bedrijf niet meer zonder online marketing. Want meer dan 70% van de Nederlandse bevolking gebruikt internet en dus vormt dit grote kansen voor bedrijven. Maar de concurrentie zit ook niet stil en grote aanbieders als Bol.com of Coolblue kunnen dezelfde producten als jij levert vaak al binnen 1 dag bezorgen en dat wellicht nog goedkoper ook!
De voordelen van online marketing
De wereld van online marketing brengt een aantal voordelen met zich mee. Hieronder staan een aantal voordelen die online marketing bieden ten opzichte van offline marketing.
- Online marketing is stukken goedkoper, bereikt meer mensen en kost vaak minder. Hierbij kun je denken aan het laten bezorgen van 10.000 folder/flyers aan mensen in een bepaald gebied of het gericht adverteren aan 10.000 mensen die onder jouw doelgroep vallen.
- Online marketing is meetbaar wat het makkelijk maakt bepaalde doelen voor jouw bedrijf te stellen. Hierdoor kun je een hoger rendement behalen.
- Mensen bestellen steeds vaker online en als je daar niet vindbaar bent kun je jouw doelgroep niet bedienen. Een online marketingbureau helpt je om online vindbaar te worden.
Online marketing zelf doen of uitbesteden
De wereld van online marketing valt vaak moeilijk te begrijpen, voornamelijk omdat het algoritme continu verandert en je steeds moet mee veranderen. Je kunt de basisstappen als ondernemer prima zelf onder de knie krijgen. Ik raad je echter aan het grote werk uit te besteden aan een bedrijf met voldoende ervaring en expertise zoals One4marketing in Veenendaal. Zij kunnen dit sneller en hebben hier specifieke marketingtools voor. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat zij alle tools hebben om jouw website hoger te laten ranken in de Google of Bing zoekresultaten. En door je online marketingactiviteiten uit te besteden, kun jij je richten op je eigen bedrijf. Dit is kostenefficiënt want iedereen doet in dat geval waar men goed in is.
Als je overweegt serieus aan de slag te gaan met online marketing dan kun je ook overwegen daar iemand speciaal voor aan te nemen. Hierbij kun je eerst een freelancer en later een parttimer aannemen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk in welke branche je actief bent; is je website enkel gericht op het bieden van informatie dan is dit niet noodzakelijk. Is je website er echter op gericht zoveel mogelijk producten te verkopen, dan kun je dit overwegen. Je concurrenten zitten namelijk ook niet stil en als jij niks doet zullen zij weer hoger ranken in de zoekresultaten.
(45)